СПЕЦПРОЄКТ
«Заощаджуємо від $3000 на місяць» та «ефективніше використовуємо кошти»
Як бізнес характеризує інноваційний сервіс для обміну валют
Що спільного між відомим світовим виробником холодильного обладнання, вінницьким заводом «Грін Кул», та львівською ІТ-компанією Lemberg Solutions? Обидва підприємства активно працюють з іноземними замовниками і щомісяця продають та купують чимало валюти. І обидва використовують для цього «Торгову платформу» — сервіс Приватбанку, що дає змогу бізнесу вигідно обмінювати валюту. «Мінфін» з‘ясував, як саме працює платформа і чому подобається клієнтам банку.
Фото: «Грін Кул»
Вінницький завод «Грін Кул» налічує 900 працівників і є частиною українського холдингу UBC Group — одного зі світових лідерів ринку охолоджувальної техніки.
«Коли ви бачите в будь-якому супермаркеті холодильну шафу з напоями або брендовані морозильні вітрини з морозивом чи напівфабрикатами, то на 80-90% ймовірно, що це наше обладнання», — запевняє фінансовий директор «Грін Кул» Володимир Завірюха.
Але Україна — лише частина ринку збуту для заводу. Понад половини його продукції експортується у всьому світі. Водночас, комплектуючі для виробництва «Грін Кул» доводиться імпортувати з декількох країн. Тому валютообмін є необхідним процесом для бізнесу. Щомісячний обсяг операцій — понад $2 мільйони.
Lemberg Solutions — це українська компанія, що надає послуги з консалтингу та інженерії і впроваджує інноваційні рішення для клієнтів по всьому світу. Головний офіс знаходиться у Львові. Основні сфери, які охоплює експертиза компанії: Digital Experiences, Cloud&DevOps, Embedded Engineering та Data Science&AI. Більшість клієнтів — нерезиденти, які розраховуються валютою. І обмінювати її Lemberg Solutions також доводиться регулярно. Щомісячні обсяги — приблизно $600 тис.
Обидві компанії ведуть успішну зовнішньоекономічну діяльність, постійно продають і купують чимало валюти. Але їх не зовсім влаштовувало те, як цей процес працює в українських банках. Адже з боку клієнта він був доволі складним і не до кінця прозорим.
Як працює «Торгова платформа»
Прозорі курси
Підключившись до «Платформи», клієнт може бачити реальні поточні курси валют, які змінюються щохвилини, і закривати свої угоди за потрібним курсом тоді, коли буде зручно йому, а не банку. Тобто якщо валюта потрібна тут і зараз, то її завжди можна обміняти за ринковим курсом. Якщо ж питання не термінове і є надія на те, що згодом курс буде кращим, то можна зачекати і зробити обмін вигіднішим. Це дає змогу витрачати кошти контрольовано й ефективніше.
«Працюємо з “Торговою платформою” з моменту її запровадження. З нею валютообмін став інтерактивною, зрозумілою і зручною операцією. Це дає змогу ефективніше використовувати кошти компанії», — вважає Володимир Завірюха.
«Ми аналізували й дійшли висновку, що, працюючи через “Платформу”, на наших обсягах обміну ми та наші підрядники заощаджуємо приблизно $3000-4200 на місяць, якщо порівнювати з іншими банками, співпрацю з якими розглядали раніше», — кажуть у Lemberg Solutions.
Можливість обирати курс угоди під час обміну називається «індивідуальним валютним дилінгом» і в більшості банків є послугою лише для обраних клієнтів — тих, хто щомісяця обмінює значні обсяги валюти. Дилінг може бути реалізований через програмний інтерфейс або, наприклад, просто через телефонний дзвінок дилеру банку для погодження курсу конкретної угоди. У будь-якому випадку на ринку України це була ексклюзивна послуга. Приватбанк, створивши «Торгову платформу», першим зробив індивідуальний валютний дилінг доступним для масового клієнта — мікро-, малого та середнього бізнесу.
«Клієнти, яким “Торгова платформа” буде корисною, — це компанії, які постійно, а не ситуативно працюють з валютою і для яких важливі швидкість та прозорість процесу обміну. Клієнти, для яких цей сервіс є одним із ключових від банку. Саме для них ми намагалися зробити цей сервіс та надати нові можливості для бізнесу», — каже керівник департаменту малого бізнесу Приватбанку Руслан Кисельов.
Фото: Lemberg Solutions
Удвічі довша торгова сесія
Вартість послуги
Фото: Lemberg Solutions
Ще одна перевага, яку отримують користувачі «Платформи», — подовжена торгова сесія. Це також ексклюзивна опція, якою раніше користувались лише окремі клієнти з великими обсягами обміну. Чому ексклюзивна?
Активний період торгів на міжбанку триває лише з 10:00 до 14:00. Більшість угод після 14:00 банки закривають за рахунок власних валютних позицій і роблять це тільки для VIP-клієнтів. Водночас, «Торгова платформа» дає змогу клієнтам проводити валютообмінні операції з 09:30 до 16:00, що вдвічі довше звичайної торгової сесії.
«Проміжку в 4 години для нас іноді буває недостатньо, щоб провести всі заплановані операції. Крім того, якщо раптом виникала потреба оплатити щось терміново, то зробити це після 14-ї години було неможливо. Платіж доводилося переносити на наступний день. “Платформа” дає нам більше часу, дозволяє працювати з валютою комфортніше і без зайвої метушні», – каже Володимир Завірюха.
Ця опція, на його думку, дуже актуальна, адже зараз будь-яка затримка платежів на користь постачальників може викликати в них занепокоєння.
«У країні йде війна. Постачальники розуміють, що це ризики, й іноді, якщо є затримка з проплатою, вони можуть почати хвилюватися. Раніше нам доводилось пояснювати, що ми готові платити, але не можемо зробити це швидко через процедурні обмеження. З “Платформою” від Приватбанку в цьому плані стало простіше», — додає фінансовий директор «Грін Кул».
«Нам поки не доводилось користуватися подовженою сесією, бо всі операції плануємо заздалегідь і вкладаємося у стандартний таймінг. Але тішить сам факт того, що така опція є. Знадобитися вона може будь-коли», — додають у Lemberg Solutions.
Приватбанк пропонує клієнтам доволі гнучку тарифну сітку. Комісія під час обміну залежить від обсягу операцій. Мінімальною вона буде для клієнтів із середньомісячними обсягами від $500 000 на місяць — 0,06%. Компанії, які купують від $200 000, можуть розраховувати на комісію 0,12%. А тим, хто обирає мінімальну місячну квоту, це коштуватиме 0,15%. У разі збільшення обсягів система автоматично переводить клієнта в іншу корзину — з кращими курсами та меншою комісією.
Наразі сервіс доступний для клієнтів зі щомісячним обсягом від $10 000. Для його підключення компанія може звернутися до менеджера банку або залишити заявку на сайті.
Фото: «Грін Кул»
Як працювати у «Торговій платформі»
Замість висновку
Приватбанк продовжує розвивати сервіс, адаптуючи його до потреб користувачів. І їм він, схоже, подобається. За словами Руслана Кисельова, обсяги операцій у «Торговій платформі» щомісяця подвоюються і вже перевищують показник в $100 млн на місяць, а кількість клієнтів зростає на 20% щомісяця. Цікаво й те, що 62% користувачів сервісу — це нові клієнти банку.
«Такої механіки й функціоналу валютообміну, які пропонує “Торгова платформа” для масового клієнта, зараз не може запропонувати жоден інший банк в Україні. Дехто пропонує індивідуальні рішення, але це точно не масова історія. Також перевагою є те, що “Торгова платформа” — це власна розробка команди Приватбанку, і ми постійно вдосконалюємо її для наших клієнтів», – резюмує Руслан Кисельов.
Руслан Кисельов
Фото: Приватбанк
Сервіс доступний у веббанкінгу «Приват24 для бізнесу», в розділі ЗЕД —> Валютні операції —> Торгова платформа. Після підключення послуги клієнт може налаштувати роботу з валютними парами, як йому буде зручно. Зараз доступно 19 валютних пар, що закриває потреби більшості клієнтів, і їх перелік поповнюється.
На валютних парах стрілочками відображена динаміка курсу, щоб клієнт розумів напрям його зміни. Також за кожною валютною парою можна подивитися графіки коливань за сьогодні або інший період часу.
«Зручно те, що можна відразу подивитись аналітику курсу за потрібний діапазон часу», — додають у Lemberg Solutions.
Сам обмін відбувається просто. Клієнт створює заявку на купівлю або продаж валюти і надсилає її до банку. Заявки на продаж доступні для виконання відразу, а на купівлю — після перевірки та погодження банком.
Якщо клієнта влаштовує курс, він натискає кнопку «Купити» або «Продати», і відповідна валюта буде на рахунку протягом хвилини. Якщо клієнт бажає здійснити обмін за власним прогнозованим курсом, він зазначає в заявці такий курс. Система автоматично закриє угоду, якщо курс на ринку досягне встановленої позначки.
Ось як відбувається обмін валюти у більшості фінустанов. Клієнт формує заявку на купівлю або продаж валюти, де вказує максимальний курс угоди, і передає її банку. Той перевіряє заявку, з’ясовує, чи є у клієнта підстави для здійснення такої операції, і бере в роботу. Далі банк формує пул таких заявок і закриває їх протягом торгової сесії на міжбанку. Але робить це тоді, коли назбирає достатню кількість та обсяг заявок. Коли саме це відбудеться і який буде курс, клієнт, зазвичай, не знає.
«Для будь-якої компанії, що здійснює ЗЕД (зовнішньоекономічна діяльність — ред.), питання курсу є чутливим. Звичайно, ми шукали банк, де кращий курс і менші комісії. Але стикалися з такими, де комісії були приховані, тобто їх не декларували відразу або впроваджували з часом. Також ми не розуміли, за яким саме курсом продаватиметься валюта», — додає один із керівних менеджерів Lemberg Solutions.
З появою «Торгової платформи» від Приватбанку ці невизначеності та непрозорість у нашій роботі повністю зникли», — зазначають керівні менеджери обох компаній. Як це працює?
«Раніше ми подавали заявку на продаж валюти, але не розуміли, за яким саме курсом вона буде продана, допоки банк її не продасть і не зарахує кошти на наш рахунок. Тобто дізнавались лише за фактом. Іноді після операції приходило розуміння, що курс був занадто низьким і варто було б зачекати», — розповідає Володимир Завірюха про досвід роботи його компанії з деякими фінустановами.
Фото: Lemberg Solutions